Artboard 1Artboard 1Checkmarkclose-chubbyCombined ShapeexpandExternal-LinkUntitled-3gridlkab-breadcrumb-startinfoUntitled-1listplay-linkplay-sololkab-printikon-sök-lkabTwitter

Största husflytten hittills i Malmberget

LKAB bevarar kulturbyggnaderna med sin historia och erbjuder samtidigt bostäder i ett äldre bostadsbestånd med lägre hyresavgifter än i nybyggnationer. Byggnaderna flyttas genom att en efter en lyftas upp och köras på trailer drygt sju kilometer från Malmberget till den nya adressen i Koskullskulle.

Flytten av kulturbyggnaderna med 86 bostäder är bara en liten del av det som måste ske. För att LKAB ska kunna fortsätta bryta järnmalmen, måste allt ovanför gruvorna flyttas i säkerhet. I Malmberget berörs 3 200 personer, 2 000 bostäder och 250 000 kvadratmeter bostads- och lokalytor ska byggas upp på nytt igen.

Malmberget, ett samhälle ungefär 100 kilometer ovan polcirkeln. Sedan slutet av 1800-talet finns här världens näst största underjordsgruva för järnmalmsbrytning. LKAB är ett av Sveriges viktigaste exportföretag. Samhället byggdes för att gruvarbetarna skulle ha någonstans att bo.