Pressinbjudan 3 maj: LKAB tar nästa steg med fosfor och sällsynta jordartsmetaller

2 maj 2022

LKAB bjuder in till pressträff för att berätta hur företaget går vidare med planerna för att anlägga en cirkulär industripark för utvinning av fosfor och sällsynta jordartsmetaller.

Det som framför allt driver efterfrågan på sällsynta jordartsmetaller är den gröna omställningen, med ett ökat behov av kraftfulla permanentmagneter som används i elbilar och vindkraftverk. Fosfor klassas som en kritisk råvara i Europa och är ett viktigt näringsämne i mineralgödsel, som är en förutsättning för ungefär hälften av världens livsmedelsproduktion.

– Vi ser att värdekedjor satts på prov, med ett ökat fokus på och intresse för att säkerställa hållbarhet och stabilitet. Vi har potential att minska Europas importbehov av fosfor och sällsynta jordartsmetaller genom cirkulär innovation och ökad materialeffektivitet, säger Jan Moström.

Vetenskapens Hus, Luleå, 3 maj klockan 10.00, föranmälan behövs inte.

Vill du delta digitalt, anmäl detta snarast till anders.lindberg@lkab.com för att få en länk sänd till dig.

Kontakt: Anders Lindberg, Presschef LKAB, Tel: 46 (0)980 783 55. E-mail: anders.lindberg@lkab.com

LKAB är en internationell gruv- och mineralkoncern som erbjuder hållbara järnmalms-, mineral- och specialprodukter. Vi leder omställningen av järn- och stålindustrin och vår plan är att utveckla koldioxidfria processer och produkter fram till år 2045. Sedan 1890 har vi utvecklats genom unika innovationer och tekniklösningar och drivs framåt av mer än 4 500 medarbetare i 12 länder. LKAB-koncernen omsatte cirka 49 miljarder kronor år 2021. www.lkab.com