LKAB satsar på unga artister i Malmfälten

29 april 2021

LKAB har tillsammans med musikproduktionsbolaget Heart of Sound startat ett projekt för unga musiktalanger i Malmfälten. Projektet skapar nya möjligheter för blivande musiker och några av deltagarna har redan uppmärksammats i radio, på tv och i riksmedier.

Tv-inspelningar, tidningsintervjuer och egna låtar som spelas på radio har blivit vardagsmat för Ella Kuhmunen Sikku, 12 år och Wilma Eriksson, 15 år, som deltar i Ung Artist Malmfälten. Det är ett musikprojekt som startades under hösten 2020 och riktar sig till musikintresserade ungdomar i Sveriges tre nordligaste kommuner; Kiruna, Gällivare och Pajala.
– Jag tycker det är jätteroligt att jag får vara med i projektet, jag känner att jag får utvecklas och komma vidare med min musik, säger Ella Kuhmunen Sikku.

Wilma Eriksson skriver egen musik, sjunger och producerar. Hon har varit “Veckans färsking” på Sveriges radio P4 med låten “Running Scared”. Wilma har cirka 15 000 lyssningar på Spotify och släpper 1 maj sin tredje singel, ”Don´t leave me like this”.
– Tack vare Ung Artist Malmfälten har jag både fått skriva och ge ut min egen musik. Dessutom har jag lärt mig grunderna i musikproduktion, säger Wilma Eriksson.

– Det som vi nu skapar tillsammans är någonting positivt som syns och hörs. Det här ger uppmärksamhet åt regionen och är någonting för människorna här att vara stolta över. Men viktigast av allt så visar vi våra ungdomar att vi satsar på dem och att de är betydelsefulla för oss, säger Björn Pettersson Thuuri, musikproducent och en av initiativtagarna till projektet.

– Ung Artist Malmfälten är ett fantastiskt projekt som visar att det finns utvecklingsmöjligheter för unga musiker i vårt område. Det här projektet ger möjligheter för de ungdomar som vill satsa på sin musik, det är viktigt att det finns valmöjligheter för olika intressen. Vi ser fram emot det här projektet som blir ett positivt tillskott för våra ungdomar i Malmfälten, säger Ingela Hjalmarsson, event- och sponsringschef på LKABUng Artist Malmfälten startades på initiativ av musikproducenterna Björn Pettersson Thuuri och Jesper Dahlström Kawakami. Deltagarna erbjuds en plattform att utvecklas tillsammans med handledare som själva är verksamma som professionella musikproducenter/artister. Ung Artist Malmfälten ger också sysselsättning till redan verksamma professionella kulturutövare i regionen, där de som handledare i projektet får dela med sig av sin kunskap och erfarenhet.

Kontakt:
Björn Pettersson Thuuri, Heart of Sound, tel +46 70-3217236
Anders Lindberg, presschef LKAB, tel +46 72 717 8355

Kontaktperson: Anders Lindberg, presschef LKAB, tel: +46 (0)980 783 55. E-post: anders.lindberg@lkab.com

LKAB är en internationell gruv- och mineralkoncern som erbjuder hållbara järnmalms-, mineral- och specialprodukter. Vi leder omställningen av järn- och stålindustrin och vår plan är att utveckla koldioxidfria processer och produkter fram till år 2045. Sedan 1890 har vi utvecklats genom unika innovationer och tekniklösningar och drivs framåt av mer än 4 500 medarbetare i 12 länder. LKAB-koncernen omsatte cirka 34 miljarder kronor år 2020. www.lkab.com

Ingela Hjalmarsson, event- och sponsringschef på LKAB