Artboard 1Artboard 1Checkmarkclose-chubbyCombined ShapeexpandExternal-LinkUntitled-3gridlkab-breadcrumb-startinfoUntitled-1listplay-linkplay-sololkab-printikon-sök-lkabTwitter

LKAB säljer maskinparken i Mertainen

LKAB har sålt väsentliga delar av maskinparken (truckar, hjullastare och väghyvel) kopplade till dagbrottet i Mertainen, till den australiensiska Macquarie Bank.

Pressmeddelande:

— Genom försäljningen minskar vi underhållskostnaderna för Mertainen. Att låta maskinerna stå i fem, kanske tio år, hade varit ren kapitalförstöring. Nu kan vi om och när förutsättningarna är de rätta starta gruvan på ett förhoppningsvist mer hållbart sätt, med bland annat en högre grad av elektrifiering och fossilfri drift, säger Jan Moström, vd och koncernchef i LKAB.

Bedömningen är alltjämt att Mertainen inte kommer att tas i produktion under den närmsta femårsperioden, vilket bland annat grundas på gällande metallurgiska, marknadsmässiga och logistiska förutsättningar. Brytning i Mertainen ingår inte i beslutad affärsplan och bolagets strategiska plan innefattar inte heller rågods från Mertainen.

Kontaktperson: Tina Benson, tf. informationschef. Tel: 46 (0) 980 710 85. E-post: tina.benson@lkab.com

Bifogad fil: Pressmeddelande 20170801_LKAB säljer maskinpark i Mertainen