Artboard 1Artboard 1Checkmarkclose-chubbyCombined ShapeexpandExternal-LinkUntitled-3gridlkab-breadcrumb-startinfoUntitled-1listplay-linkplay-sololkab-printikon-sök-lkabTwitter

Invigning av Kaj 7 i Narvik

Nya kajen i Narviks malmhamn står färdig. Pressen välkomnas att delta under invigningen och ceremonin torsdagen den 1 september.

Pressmeddelande:

LKAB har genomfört stora investeringar i Narviks malmhamn sedan år 2009. Först ut var Sila, ett silosystem som effektiviserade lossningen av malmvagnarna. Det andra paketet i investeringen, Kaj 7, om totalt 1,1 miljarder svenska kronor innefattar ny skeppslastare, siktstation, bandtransportörer, vägstation och förtöjningssystem för båtarna.

Satsningarna ger en kapacitetshöjning i hamnen från 20 miljoner till 30 miljoner ton järnmalmsprodukter årligen tillsammans med en ökad leveranssäkerhet.

– Vi har varmtestat anläggningarna och senare i höst kör vi Kaj 7 i skarpt läge. Det känns riktigt bra att nu kunna inviga denna milstolpe i malmhamnens historia, säger Jacob Steinmo, vd för LKAB Norge.

Tid:
torsdag den 1 september 2016 kl. 08:30 – 11:00

Samlingsplats: LKAB:s kontor i Narvik, Havnegatan 28

Anmälan: mejlas till fredrik.bjorkenwall@lkab.com senast onsdagen den 31 september kl. 12.00

Vänligen observera att föranmälan krävs för inpasseringstillstånd och skyddskläder. Efter ceremonin ges möjlighet till enskilda intervjuer med bolagsrepresentanter, däribland Jan Moström, vd för LKAB. Varmt välkomna!

Fredrik Björkenwall Kommunikatör D  +46 980 715 44 / M  +46 72 526 15 44 fredrik.bjorkenwall@lkab.com

Bifogad fil: