Hoppa till innehåll
Artboard 1Artboard fwCheckmarkclose-chubbyCombined ShapeexpandExternal-LinkUntitled-3gridlkab-breadcrumb-startinfoUntitled-1listplay-linkplay-sololkab-printikon-sök-lkabTwitterYouTube

Butikskedjor etablerar sig i nya Kiruna centrum

Flertalet stora butikskedjor tror på Kirunas nya centrum och väljer att etablera sig i kvarteren längs den nya handelsgatan.

Pressmeddelande:

Kronans Apotek, Hemtex, Synoptik, Ur & Penn och Lindex är några av detaljhandelskedjorna som hittills har ingått avtal om att hyra lokal i handelskvarteren i Kirunas nya centrum. Kedjorna blir nya hyresgäster i kvarter 7, 8 och 9 vars uppförande är i full gång.

LKAB och det kommunala fastighetsbolaget Kirunabostäder ingick förra året ett bytesavtal gällande ett flertal fastigheter i Kiruna nuvarande centrum i och med den pågående stadsomvandlingen. Avtalet innebär att bostäder och lokaler i nuvarande centrum kommer att ersättas med nybyggda fastigheter som uppförs av LKAB i den nya stadskärnan. När Kirunabostäder tillträder som fastighetsägare tar de över hyresavtalet med aktörerna.

- Vi välkomnar butikskedjorna till Kirunas nya handelskvarter. Att våra lokala handlare får ett komplement i form av större butikskedjor ger en bra mix på utbudet i vårt nya centrum, säger Amanda Stålnacke, marknadschef, Kirunabostäder.

- Dessa stora butikskedjor är viktiga för vår nya handelsplats då deras produkter och tjänster är viktiga för många Kirunabor, säger Therese Lindroth, sektionschef vid LKAB:s samhällsomvandling i Kiruna.

Sedan tidigare är det klart att Systembolaget, Coop och Eurosko kommer att hyra lokal i Kirunas nya centrum tillsammans med flertalet lokala handlare.

För ytterligare upplysningar:
Therese Lindroth, sektionschef LKAB, 0980-783 85